22.01.2008

Proiectul de interventie timpurie de la Bucuresti (Bucharest Early Intervention Project )


De cele mai multe ori, copiii instituţionalizati nu au acces la minimul de interacţie cu mediul înconjurător, care este necesară pentru dezvoltarea lor cognitivă, dar situaţia este mult mai bună pentru copiii abandonaţi care sunt ingrijiţi intr-un mediul familial oferit de asistenţii maternali (sistemul “foster care”). Aceste rezultate au fost obţinute în cadrul proiectului de intervenţie timpurie de la Bucuresti (Buharest Early Intervention Project, pe scurt BEIP).



Categorie: Alte domenii
Autor: Georgeta Basturea



Pentru dezvoltarea normală a cortexului, noii nascuţii au nevoie să interacţioneze cu mediul exterior. Minimul necesar include alternanţa de lumina şi intuneric (zi/noapte), comunicarea verbală şi interacţia cu adulţii care îi ingrijesc. De cele mai multe ori, copiii instituţionalizati nu au acces la minimul de interacţie necesară pentru dezvoltarea lor cognitivă, dar situaţia este mult mai bună pentru copiii abandonaţi care sunt ingrijiţi intr-un mediul familial oferit de asistenţii maternali (sistemul “foster care”). Aceste rezultate au fost obţinute în cadrul proiectului de intervenţie timpurie de la Bucuresti (Buharest Early Intervention Project, pe scurt BEIP).

Studiul, publicat în numarul din 21 decembrie al revistei Science, a fost efectuat de un grup de cerecetători americani şi compară abilităţile cognitive ale unui grup de copii institutionalizaţi din Bucureşti şi cele ale unor copii transferaţi în sistemul de ingrijire de către asistenţi maternali, cu abilităţile copiilor crescuţi de către parinţii naturali.

La studiu au participat 136 de copii sănătoşi, cu vârste cuprinse între 0 şi 30 de luni, care se aflau în orfelinatele din Bucureşti şi alţi 80 de copii născuţi la aceleaşi maternităţi, dar crescuţi în familiile naturale. Jumătate din copiii iniţial institutionalizaţi, au fost plasaţi în grija asistentelor maternale şi crescuţi în mediul familial al acestora. Abilităţile cognitive, motorii şi comportamentale ale copiilor au fost testate atât înainte de transfer, cât şi după 30, 42 sau 54 de luni de la efectuarea transferului. In urma studiului s-a ajuns la trei concluzii principale: 1. Copiii instituţionalizati au performanţa intelectuală foarte scazută în comparaţie cu copiii crescuţi de părinţii lor; 2. Funcţiile cognitive ale copiilor crescuţi de asistentele maternale în sistemul “foster care” sunt mult imbunătăţite raportat la copiii instituţionalizaţi; 3. Creşterea abilităţilor intelectuale prin acces la mediu familial este cu atât mai eficienta cu cât copillul este mai tânăr.

In acelaşi număr al revistei sunt discutate aspectele etice ale efectuării acestor studii experimentale cu copii abandonaţi. Deşi a fost efectuat de cercetatori străini, studiul a fost făcut din iniţiativa şi cu aprobarea autorităţilor române, iar copiii au fost monitorizaţi de către psihologi români. Nu au existat interferenţe cu modul de îngrijire a copiilor instituţionalizaţi, astfel încât pe perioada studiului copiii au continuat să fie ingrijiţi după standardele pre-existente. Rezultatele studiului au fost făcute cunoscute autorităţilor române de îndată ce au fost observate aspectele benefice ale noului sistem, astfel încât copiii din orfelinate să poată fi transferaţi în grija asistenţilor maternali cât mai devreme şi să poată beneficia de avantajele acestui sistem.

In general, concluziile acestui studiu nu sunt surprinzătoare. Orice copil se dezvoltă mai bine, atât fizic cât şi cognitiv, în cadrul unei familii. Totuşi, acesta este primul studiul care demonstrează importanţa existenţei unui sistem de asistenţă maternală în ţările cu număr mare de copii institutionalizaţi.I

Sursa originală: science.com. Stire prelucrata de www.stiinta.info.

[www.stiinta.info]

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga un comentariu

This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net)
Introdu codul:
Numele dumneavoastra:
Comentariu. Atentie, salveaza textul inainte de a-l trimite, ca o precautiune... Poti selecta tot comentariul cu CTRL-A si copia cu CTRL-C:
 
  • October 11, 2009, 9:25 pm - viorica iovan

    . eu cunosc persoane crescute la casele de copii care au performante intelectuale net superioare copiilor crescuti la sinul mamei, al jucariilor de mare diversitate, la sinul televizorului si a altor mijloace de exersare intelectuala, si va spun ca acesti copii daca ar fi crescut la sinul mamelor care i-au abandonat, si al tatilor care stateau numai prin restaurante si cind veneau acasa pe cele 7 carari isi impuneau autoritatea cu pumnul si injuratura ordinara, ar fi avut o evolutie ingrijoratoare

    . copiii crescuti departe de caldura materna au un deficit sever al sistemului imunitar, sint hiperactivi atit in copilarie cit si la maturitate, sint extraordinar de liberi in gindire
    . familia inhiba spontaneitatea si deci creativitatea cu care vine pe lume copilul.
    . acele vesnice cuvinte, nu ai voie sa faci aia, nici aia, nici aia, induc sugestii negative la nivel cerebral si distrug creativiatea, libertatea in gindire

    . copiii puternici genetic, crescuti in colectivitati libere de copii, sint mult mai puternici la maturitate, inving mai usor greutatile vietii, sint mult mai inteligenti si mai creativi

    . copiii slabi sint dominati de cei puternici ceea ce induce inhibitii cerebrale
    . de aici I.Q. mult mai slab al majoritatii institutionalizate
    . studiul despre care scrie articolul de fata este irelevant

    . articolul de fata este rezultatul cercetarii superficiale facute de oameni crescuti la sinul mamai adorate


  • January 22, 2008, 6:07 pm - Iulian

    Draga Georgeta,
    Intradevar, acesta este un studiu important care evidentiaza importanta familiei in dezvoltarea copiilor. Aceasta poveste, insa, este mult mai complicata. Aici se vede doar unul din aspectele pe care eu le vad ca fiind esentiale in cresterea si educarea copiilor. In aceste zile ce urmeaza lansarii acelui studiu ce a aratat ca mamele care sufera de viciul cafelei isi otravesc copiii pe care-i poarta-n pantec, nu putem sa nu ne gandim la efectele prenatale pe care comportamentul mamei si mediul in care traieste aceasta le au asupra copilului inca inainte de a ajunge in orfelinate.
    Acum ca veni vorba, ar trebui sa mentionez ca acel studiu a aratat ca o doza zilnica de 200 mg de cafeina in perioada sarcinii dubleaza riscul avortarii spontane a copilului. Ce inseamna 200 mg de cafeina? O cafea normala la Starbucks are intre 240 si 480 mg depinzand de marime. Sa nu uitam ca ca si ceaiurile acelea de frunze importate din Asia de sud-est, ca si majoritatea bauturilor energizante, precum si unele din cele racoritoare contin cantitati insemnate de cafeina.
    Alte vicii, precum cele legate de drogurile halucinogene, de bauturile alcoolice, de fumat sunt cunoscute cam de toata lumea ca fiind nocive dezvoltarii prenatale a copilului, dar pe langa cafeina multi alti factori sunt ignorati de multe tinere mame fie din necunoastere fie din nepasare. Si cand ne gandim ca mai exista si sarcinile asazis accidentale care apar cu preponderenta in medii in care predomina saracia, lipsa de educatie, etc. nu ne poate mira amploarea pe care au luat-o problemele de sanatate ale micutilor din tara noastra dar nu numai.
    Pe langa acesti factori care sunt general acceptati, exista un alt factor important care se integreaza si complementeaza acea educatie din mediul familial. Ma refer la Sfantul Botez si la educatia in spirit crestin ortodox a copiilor. In ziua de azi o astfel de afirmatie are toate sansele sa fie luata in ras sau poti fi chiar hulit pentru aceasta dar eu cred ca fiecare tanara familie trebuie sa nu uite de acest lucru cum nu trebuie sa uite sa-si hraneasca copilul. In opinia mea, debandada in care se zbate invatamantul romanesc de astazi si care nu este un fenomen izolat, specific tarii noastre, ci este intalnit cam peste tot in lumea vestica, se datoreaza nu numai nepasarii guvernelor ce s-au tot succedat la conducerea tarii fara sa faca mai nimic folositor romanilor, ci, cred eu, nepasarii sau neputintei parintilor de a face fatza asaltului zilnic cu care puterea sau diferite centre de interese asupresc poporul, distrug elementele nationale fundamentale din viata romanilor intre care si moralitatea si credinta crstina stramoseasca.
    Ma cam luai cu vorba si ma lungii asupra unor aspecte ce par oarecum departate de subiectul articolului de fatza dar tare-as vrea sa vad acest site cat mai multe comentarii si idei prin care stirile adunate aici, care in cea mai sunt sau suna foarte academic, sunt legate, sunt interpretate si in sensul impactului sau relatiei cu viata oamenilor. Cum acest studiu a fost realizat in tara noastra, nu puteam sa nu atrag atentia asupra unor aspecte legate de educatia copiilor trecute de obicei cu vederea de cei mai multi dintre noi.
    Multumesc pentru prezentarea frumoasa a acelui studiu si pentru ocazia a spune vreo doua vorbe pe acest subiect.
    Iulian