Consumul de alimente în cantităţi moderate duce la activarea unui proces complex de incetinire a imbătrânirii
Reducerea cantităţii de alimente consumate duce la încetinirea procesului de îmbătrânire şi la creşterea longevităţii la diferite specii. Fenomenul a fost observat cu ani în urma , dar nu a putut fi explicat. Recent s-a descoperit că fenomenul este rezultatul unui proces activ de stimulare a catorva factori specifici care induc producerea de substanţe cu proprietăţi antioxidative in celule, ajutand astfel la lupta împotriva îmbătrânirii.
Categorie: Biologie
Autor: Georgeta Basturea
Consumul de alimente în cantităţi reduse (40-60% din consumul normal), dar care nu duce la înfometare, are care rezultat creşterea duratei de viaţa şi reducerea incidenţei bolilor asociate cu procesul de îmbătrânire. Acest fenomen a fost observat în studii multiple făcute pe drojdii, viermi sau şoareci. Ceea ce ramane înca neînteles este mecanismul prin care se produce fenomenul.
Revista Nature a publicat recent doua studii care aduc primele dovezi pentru identificarea unor gene implicate în acest proces. Cele doua gene codeaza pentru proteine cunoscute până acum ca factori regulatori în geneza embrionară. In plus, unul dintre cei doi factori funcţioneaza, cel puţin la oameni, şi în controlul metabolismului glucozei.
Experimentele, făcute pe viermi din specia Caernohabditis elegans, demonstrează activarea unui process complex de încetinire a îmbătrânirii în condiţiile unui consum redus de alimente. Fenomenul este asociat cu creşterea nivelului a doua proteine: skn-1 si PHA-4. In aceste condiţii cantităţi ridicate de skn-1 se acumulează în neuronii ASI, care devin capabili să trimită semnale (foarte probabil de natura hormonală) cellulelor din organism. La receptarea acestor semnale, celulele produc cantităţi ridicate de factori antioxidanti, protectori impotriva procesul de îmbătrânire. conducând astfel la creţterea longevităţii. Acumularea de PHA-4 este deasemenea necesară pentru creşterea duratei de viaţă a organismului. Nu se ştie însă dacă activitatea acestor doi factori este suficientă, sau daca există şi alţi factori, înca neidentificaţi, care sunt implicaţi in proces.
Sursa originală: news@nature.com. Ştire prelucrată de www.stiinta.info.





Comentarii
Adauga un comentariuAdauga un comentariu
Se pare ca redactorii de la Nature nu prea privesc la Tv.Anul trecut a fost difuzat pe canalul Discoveri un documentar care trata exact acest subiect.S-a facut un studiu pe doua grupuri de subiecti umani,ajungindu-se la acelasi rezultat:cine maninca fara sa se indoape traieste mai mult.
teoretic este posibil sa se obtina cantitati mari de proteine....costul pentru fiecare caz in parte este probabil foarte diferit. in plus nimic nu garanteaza ca ele pot fi directionate specific catre anumiti neuroni ( țin sa reamintesc ca neuronii specifici au fost identificati in C. elegance, nu sunt inca cunoscute detalii in cazul oamenilor). O alta problema apare de la supra-alimentatie...foarte probabil ca sarmanele celule vor primi semnale opuse, este destul de greu de prezis care va fi raspunsul lor.
in orice caz mi-a placut comentariul:)!...
N-as putea sa iau vitamine cu eskn-1 si PHA-4, si sa maninc cit vreau?