20.07.2010

Cand stiinta intalneste religia -de Ian G. Barbour


Cartea este o sinteza a principalelor teorii si dispute stiintifice pe tema existentei unui Creator al Universului, de la Ptolemeu si Aristotel pana la Darwin, Dawkins si Hawking, si mie mi s-a parut interesanta.Recenzie de karte.ro


Categorie: Recenzii
Autor: Ana Bescheru



Autorul ataca problema pe mai multe planuri: cosmologic, biologic, neurologic si nu in ultimul rand filozofic, incepandu-si pledoaria cu o scurta istorie asupra descoperirilor stiintifice de-a lungul anilor:

Astfel ca, daca pana in sec 19, Universul era considerat mic si destul de tanar, sec 20 este cel al marilor descoperiri: pornind de la ecuatiile lui Einstein, Willem de Sitter obtine solutia unui univers aflat in expansiune, iar Edwin Hubble il si observa,examinand decalajul spre  rosu al luminii nebuloaselor indepartate. Extrapoland, oamenii de stiinta au ajuns la concluzia ca universul pare a se afla intr-o expansiune pornind de la o origine comuna care merge inapoi pana la 15 mld de ani. Descoperirea fortelor fundamentale si unificarea lor precum si datele furnizate de astronomie fac posibila o reconstituire a istoriei cosmice care incepe la 3 minute dupa Big Bang: atunci neutronii si protonii s-au combinat pentru a forma nuclee; 500 000 de ani mai tarziu au inceput sa apara atomii, 1 mld de ani mai tarziu galaxiile si stelele si apoi, dupa inca 10 mld de ani, planetele; dupa 2 mld de ani au aparut primele forme de viata si apoi evolutia biologica a inceput sa-si urmeze cursul.Ce s-a petrecut intre T0 si 3 minute dupa Big Bang legile fizicii nu pot explica pentru ca nu se pot aplica ( intrucat conform acestora am vorbi despre un punct fara dimensiuni, de radiatie pura si cu densitate infinita), iar aici incep controversele:

-         pentru unii argumentele sunt suficiente pentru a sustine planul divin; pe langa acestea, Universul in care traim pare sa nu fi fost deloc creat pe parametrii aleatori:

o       daca la o secunda dupa Big Bang rata de expansiune ar fi fost mai mica, Universul s-ar fi prabusit asupra lui insusi; dc ar fi fost mai mare,s-ar fi dilatat mult prea rapid ca sa formeze stele si planete;

o       daca forta nucleara tare ar fi fost mai mica nu am avut in univers decat oxigen,daca ar fi fost mai puternica, tot hidrogenul s-ar fi transformat in heliu;

o       pentru fiecare particula din Univers exista o antiparticula. Doar la inceput a existat o particula libera care a facut posibila existenta materiala a lumii noastre. Daca legile fizicii sunt simetrice in privinta particulelor si antiparticulelor, de ce a existat la inceput o mica asimetrie? Si pentru unii fizicieni, ca Hawking sau Dyson sunt argumente pentru a vedea in asta planul divin.

o       mai mult, exista unii fizicieni (credinciosi) care sustin ca, conform dilatarii temporale prezise de Einstein in teoria relativitatii, cele 6 zile ale creatiei corespund cu 15 mld de ani pe scara noastra temporala

-         de cealalta parte exista criticii care sustin ca aceste constante fin reglate ar putea fi intamplatoare intr-un numar mare de universuri si propun teorii ale lumilor multiple  (acestea merg pe teoriile cuantice si sunt explicate in detaliu in carte). Teoriile se verifica intr-o lume cuantica, iar argumentele lor sustin un Univers intamplator, fara intentie sau plan divin.

-         Un alt argument al Universului fara scop pare sa il ofere si natura:

o       larga raspandire a suferintei, fricii si durerii, precum si tragediile fara sens, sau ratiune par sa arate ca nu exista plan,scop, rau si bine.  In plus evolutia si selectia, spun biologii, par sa ne dezvaluie un joc subtil al intamplarii si legitatii- cometa care a ucis dinozaurii, de ex, nu ar fi putut fi anticipata. Exista multe specii disparute, mutatii mortale, prea multa suferinta si risipa pentru a atribui fiecare eveniment actiunii specifice a lui Dumnezeu. 99% din ADN-ul uman este comun cu cel al cimpanzeilor.Exista o varietate de fosile intermediare intre gorile si oameni. Evolutia nu poate fi pusa la indoiala, iar asta contravine planului biblic. 

-         Dar de ce nu ne putem gandi la un Dumnezeu ca proiectant al unui sistem cu auto-organizare ? sustin religiosii. Poate ca actioneaza la nivelul legilor Universului lasandu-i omului libertate sau poate are propriile limite in a crea un Univers perfect.

-         Dar daca religia este doar un produs al mintii, care indeplineste functii sociale si mentale utile ? – religia este ca un drog pentru creier si pare sa fi aparut in urma evolutiei tocmai pentru functiile sale utile in perpetuarea speciei, spun doctorii in neurostiinta. Freud de exemplu, sustine ca religia este o simpla fantezie, o regresie spre copilarie, in cautarea sigurantei.

-         Si chiar daca ar fi asa, sustin teistii, religia a adus lucruri bune in societate: a incurajat altruismul, loialitatea,etica in schimb evolutia si selectia au dus la rasism,colonialism, selectie genetica si razboaie. (aici as avea de comentat, intrucat stim cu totii cate razboaie a cauzat religia).

 

Poate ca solutia,spun unii, ar fi sa nu tratam stiinta si religia ca domenii conexe, care sa raspunda la aceleasi intrebari, iar cartea ofera 4 domenii de abordare distincte:

conflictul si integrarea ( in care stiinta si religia se “bat” pe aceleasi raspunsuri), independenta si dialogul ( in care se incearca o co-existenta a lor). Dintre toate parerile exprimate si sustinute in carte, personal cea mai interesanta mi s-a parut cea a lui Dawkins: “ Fie admitem ca Dumnezeu este o ipoteza stiintifica si atunci il supunem aceleiasi judecati ca pe oricare ipoteza stiintifica,fie admitem ca statutul lui Dumnezeu nu este cu nimic mai elevat decat cel al zanelor si spiridusilor”.

 

Dar indiferent de parerile stiintifice, de argumente si contr-argumente,studiile arata un lucru surprinzator: in SUA de ex, 85% din populatie se declara credincioasa, iar 40% crede intr-un Dzeu la care ne rugam in speranta primirii unui raspuns; mai mult decat atat, esantionul nu s-a modificat semnificativ de-a lungul anilor si a progreselor stiintei:  40%in 1997 fata de 42% in 1916, astfel ca ideea larg raspandita ca religiozitatea s-ar fi diminuat radical in sec 20, este totusi departe de realitate.

[www.stiinta.info]   Sursa originală: karte.ro

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga un comentariu

This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots. (see: www.captcha.net)
Introdu codul:
Numele dumneavoastra:
Comentariu. Atentie, salveaza textul inainte de a-l trimite, ca o precautiune... Poti selecta tot comentariul cu CTRL-A si copia cu CTRL-C:
 
  • September 1, 2010, 6:50 pm - sile

    Spre deosebire de animale,omul are sentimentul religios,dorinta de a se apropia de Dumnezeu.Unii se indreapta spre stiinta deoarece au fost dezamagiti de religie,acea religie care-l prezinta pe Dumnezeu intr-o lumina nefavorabila.De fapt multe religii il prezinta si-l reprezinta pe Dumnezeul acestei lumi,lume din care Isus a spus de multe ori ca nu face parte din ea.Adevaratul Dumnezeu este reprezentat in mod perfect de fiul sau,Isus Cristos.Crestinismul este foarte departe de invataturile lui Isus,altfel spus a devenit apostat,trecand in tabara dumnezeului acestui veac,fiind pacaliti de acesta.Dumnezeul acestui veac este mult superior oamenilor si-i poate insela prin foarte multe metode,inclusiv teorii false cu privire la univers,om,zodii s.a.
    Pentru a nu fi inselati,trebuie sa urmam fidel invataturile lui Isus,nu ale religiei.
    PS "Fericiti cei saraci cu duhul"inseamna "fericiti cei saraci in spirit"sau mai pe inteles,"Fericiti sunt cei constienti de necesitatile lor spirituale"


  • August 31, 2010, 12:23 am - totedati

    ei na, vrei să mă tragi de limbă acum ... cum zicea latinu' de acum mult timp în urmă "De gustibus non est disputandum"

    n-are rost să începem că nu stiu când ajungem la final ... rămânem la logică și rațiune că pe partea cu gusturile sunt prea multe variante ....

    și da, deși încă sunt mulți care se miră în gura mare cum de e posibilă ditamai erezia, ditamai eroarea logică, în RELIGIA LOR ATEISTĂ ȘI ȘTIINȚIFICĂ atât de pupăcită și iubită, zic ei ... ei bine chestiunea existenței sau inexistenței lui dumnezeu e una dedusă logic și rațional de ceva timp de unii oameni pornind tocmai de la limitele, umane, ale logicii și rațiunii ...

    păcat că rămâne absconsă și incomprehensibilă atâtor oameni inteligenți ... că pe un Stephen Hawking îl putem suspecta de inteligență peste medie fără să greșim prea mult ... și totuși ... eu zic că greșește în chestiunea asta fundamentală a existenței sau inexistenței lui dumnezeu ...

    da, erezia supremă ... pentru mine știința și ateismul nu sunt decât o formă diferită de credință ... nu mult diferită de celelalte religii, mai vechi și în pericol să cadă în aceleași erori ca și ele ... autosuficiența, absolutismul și credința trufașă că doar ea e cea mai tare din parcare restul sunt învechite, samd ...


  • August 29, 2010, 11:16 am - alrisha

    Bine, mai trebuie sa stabilim, ce intelegem prin ,,fructe bune"!


  • August 29, 2010, 9:29 am - totedati

    un adevăr care are nevoie din când în când de câte un upgrade consistent eu știu că are un alt nume ...

    numele lui e minciună ...

    iar calitatea adevărului de a fi adevărat dacă țin bine minte se probează în focul timpului ... și pentru asta nu trebuie să apeleze la diverse trucuri numite update-uri .. în momentul în care îl prindem imediat îl numim minciună și înșelăciune ...

    deaia oamenii caută adevărul ca să nu mai fie obligați să îl tot upgradeze, la cele mai incomode și nepotrivite momente ci să îl folosească când au nevoie de el ... adică exact atunci când vine timpul să pui adevărul la proba contactului cu realitatea, hopa, nu se potrivește ... când ai nevoie de stânca dură și fermă a adevărului sub picioarele tale te trezești cu nisip mișcător sub ele .... în loc de toiag puternic cu care să urci muntele te trezești în mâini cu un șarpe veninos .... o iei de la capăt, upgradezi adevărul ... arunci șarpele din mâini cât de repede poți, dai din mâini și din picioare ca să scapi din gaura de nisip .... până la următoarea încercare în focul realității imediate ...

    deaia sunt fericiți cei săraci cu duhul, ei nu mai trebuie să se chinuie să caute adevărul ... se pot odihni, au tot ceea ce le trebuie, adică adevărul pe care l-au primit cu inima lor larg deschisă ... cei care nu se mulțumesc cu ceea ce au, vor tot mai mult, se agită toată viața și la urmă cu ce rămân? cu vânt și vânare de vânt ... cu nimic pentru că moartea ne ia pe toți în primire și nimeni nu scapă de ea ... iar dincolo te duci gol nu poți lua cu tine nimic din această lume ... nici măcar adevărurile ei, care nu mai sunt valabile dincolo sau înțelepciunea acumulată aici care nu mai are valabilitate dincolo ...

    ăsta e înțelesul acelor vorbe, cei simpli și mulțumiți cu ceea ce le-a dat dumnezeu sunt mai fericiți ca noi ăștia veșnic nemulțumiți de ceea ce au, inclusiv adevărurile care ar trebui să le guverneze viața și care tot timpul își upgradează și ajustează principiile după care trăiesc ... că de la o zi la alta, de la un an la altul, de la o încercare la altă încercare a vieții descoperă că nu mai sunt valabile, că trebuie ... upgradate ...

    vechiul testament si biblia în general nu e numai o simplă înșiruire a celor zece porunci ... e si o CARTE DE ISTORIE ... de-aia în ea e atât de mult sânge, atât de multe războaie ... ce ar fi trebuit să fie ascunse, să facem cum au făcut comuniștii, să ascundem cursul real al istoriei?! ca să ne fie mai plăcut!?

    nu, aia e istoria adevărată a evreilor, cu toate războaiele și greșelile lor ... iar la război mulți se duc cu crucea în față, zicând că luptă pentru dumnezeu ... dar dacă asta zic ei nu înseamnă că e și adevărat pentru că lucrarea domnului se deosebește prin REZULTATELE ei de restul lucrărilor oamenilor sau ale îngerilor căzuți ...

    un pom bun dă fructe bune indiferent ce soi zici tu că e ... îi poți atârna de ramuri ce etichete vrei, să zici că e pom otrăvitor, dacă e pom bun tot fructe bune va da ...


  • August 28, 2010, 9:16 pm - obi

    Religia e buna,dar problema e ca ramane in urma,nu are capacitatea de a se "updata".
    Diferenta ditre religie si stiinta este ca stiinta isi recunoaste greselile si le corecteaza,pe cand religia nu.


  • August 28, 2010, 7:22 am - alrisha

    Ma rog, cam asta reiese!
    Vezi si ,,Fericiti cei saraci cu duhul"!
    Vechiul testament, este plin de razboaie conduse chiar de Dumnezeu!Pe atunci nici un rege nu pleca la razboi, daca nu era supervizat de Dumnezeu.


  • August 28, 2010, 1:47 am - totedati

    @alrisha
    "In biblie se spune,,crede si nu cerceta"

    unde scrie asta? ca am citit-o si eu si nu am dat de asa ceva ...


  • July 27, 2010, 11:17 am - sile

    @viorel chis
    Incerc sa fiu cat mai concis,din lipsa de timp si spatiu:Pe Isus nu l-a interesat sistemul politic al vremii si nu s-a implicat in disputele dintre iudei si romani,nici nu i-a instigat pe oameni la revolta(de fapt a fost acuzat pe nedrept pt asta)El a predicat Regatul,invatandu-i si pe discipoli sa faca la fel.El si-a iubit chiar si dusmanii.Daca autoritatile va cere sa nu mai predicati,de cine ascultati,de Dumnezeu sau de oameni?(vezi Fapte 5:29)
    Daca autoritatile va cere sa ucideti oameni de alte nationalitati,de cine ascultati,de Dumnezeu sau de oameni?(vezi Matei 5:44)Adevaratii ucenici ai lui Cristos il imita,cu siguranta si cu orice risc!
    In Matei 24:45,46 citim:"Cine este sclavul fidel şi prevăzător pe care stăpânul lui l-a numit peste servitorii săi ca să le dea hrană la timpul potrivit? 46 Fericit este sclavul acela dacă stăpânul lui, la venire, îl va găsi făcând aşa!"
    Evenimentele confirma ca Isus este prezent,iar sclavul e la datorie,respectand porunca stapanului din Mat.28:19,20 si 24:14.(vezi si Romani 10:9,10)
    @alrisha
    Nu te supara,dar in biblie nu scrie asa ceva.Uite ce scrie la 1 Tesaloniceni 5:21"Cercetati totul si pastrati ce este bun"
    E foarte bine ca te intrebi pentru ca noi,oamenii,vrem sa stim!Asta reflecta asemanarea noastra cu Dumnezeu.Dar nu uita ca avem si limite.
    Referitor la invieri,Lazar si Isus,sa stii ca multi martori oculari erau dusmani ai lui Isus si totusi nu le-au putut contesta,pentru ca au fost reale.
    Care miracol e mai mare,nasterea sau invierea?Eu zic ca nasterea,deoarece invierea e doar o reeditare a unei fiinte.
    Un sfat umil:sa nu punem stiinta inaintea lui Dumnezeu.


  • July 27, 2010, 7:02 am - alrisha

    @sile
    In biblie se spune,,crede si nu cerceta".
    Sa cred ca Lazar,a iesit din pestera viu,fara sa ma intreb cum a reusit asta?
    Sa cred ca Iisus a inviat,fara sa ma intreb cum?
    Sa cred ca fii lui Dumnezeu, au luat de sotii pe fiicele oamenilor,fara sa ma intreb daca ei,anatomic si fiziologic erau ca oamenii?Somatici?
    Sa cred toate astea si inca multe altele,fara sa ma intreb cum si de ce?
    Atunci pentru ce mi-a mai dat Dumnezeu,curiozitatea si neastamparul? De ce m-a facut inteligent?
    Trebuia sa ma lase vierme sau molusca si totul era in regula!
    Dar nu,EL mi-a dat curiozitatea si dorinta de a sti,sa-L descopar si sa-mi dau seama ca EL este un OM(sau oameni) DE STIINTA si ca este in stare sa manevreze universul si legile lui.IL prefer pe dumnezeul acesta, decat pe unul care face minuni minunate si care ma tine la index.


  • July 26, 2010, 6:18 pm - viorel chis

    @Sile.Inteleg din ce cauza primesc raspunsul asa si sincer sa fiu inteleg foarte bine si mesajul!Chit despre cine inshala si tu intelegi foarte bine!Se vede din ce ai scris !Putini pot intelege azi :"Adevarul" fiinca apostolul Ioan in evanghelia sa scrie ce domnul Isus Spune chind se roaga;"12Cînd eram cu ei în lume, îi păzeam Eu în Numele Tău. Eu am păzit pe aceia, pe cari Mi i-ai dat; şi niciunul din ei n'a perit, afară de fiul pierzării, ca să se împlinească Scriptura.
    CONFORM SCRIPTURII ;S-A INTIMPLAT ASA? SE SCRIE SI SE EXPUNE UN ADEVAR? DA SI TOTUSHI CHITI I-L INTELEG? SI DE CE NU?SA VEDEM CE SE SCRIE MAI JOS;

    13Dar acum, Eu vin la Tine; şi spun aceste lucruri, pe cînd sînt încă în lume, pentruca să aibă în ei bucuria Mea deplină.

    14Le-am dat Cuvîntul Tău; şi lumea i -a urît, pentrucă ei nu sînt din lume, dupăcum Eu nu sînt din lume.

    15Nu Te rog să -i iei din lume, ci să -i păzeşti de cel rău.

    16Ei nu sînt din lume, dupăcum nici Eu nu sînt din lume.

    17Sfinţeşte -i prin adevărul Tău: Cuvîntul Tău este adevărul.
    DORIM SA INTELEGEM MESAJUL?Fiecare spune ca da,insa pentru multi care citesc acest comentariu pare sa fie straniu si fara explicatie !Chiar si pentru noi doi,cu chit ca pretindem ca intelegem.Dar ne inshelam atunci chind ajungem la pretentii!De ce spun pretentii?Si as dori sa intelegi foarte bine fiinca tu ai scris;"Sa punem degetul pe rana".Eu nu i-l pun pe rana fiinca l-am pus foarte de multi ani ,vad si inteleg realitatea !Pentru ca acel lucru l-am facut chindva si inca i-l fac insa nu prin astfel de comentarii aici ,fiinca nu ishi au locul!Eu nu ma mir de loc de faptul ca fiecare in comentariu primim comentariile pe care le primim!Este foarte normal!Stii din ce cauza ?Fiinca fiecare doreste sa explice lucruri ieshite din domeniul profesional de cunostinte!Si chind cineva face acest lucru se intimpla ce se vede!Imi asum raspunderea pentru cele scrise!Fizicienii,oamenii de stiinta se gasesc in laboratoare iar persoanele politice in fotoliile moi si ishi dezbat conferintele ce le tin si la care participa!Noi sintem un grup de persoane care nu prea facem parte din aceste grupruri !Iar faptul ca sintem inrolati si noi ca membrii intr-o grupare si avem timp; expunem in capacitatea ce altii au implementat sau ce noi pe parcursul vietii descoperim!Nimic greshit !Insa sa luam bine aminte si sa ne autoexaminam si sa intelegem daca sintem manipulati si folositi in grupul care sintem si pentru ce!Cine beneficiaza si cum beneficiaza de personalitatea noastra!Oricine ar spune ca nu este un Rob (Slujitor) semenului sau ,nu expune o realitate!Toti sintem ,insa conteaza foarte mult ;Cu-i dorim sa fim!Trebuie sa colaboram intre noi,trebuie sa comunicam ,trebuie sa ne ajutam si prin cuvintele din romani 13 se explica foarte clar acest lucru!Si sper ca este inteles de fiecare persoana care citeste Biblia!Cel care se sustrage de la ce este explicat in acest capitol deja incalca o porunca divina si intra in conflict cu mesajul Scripturii!Faptul ca ai expus 2 corinteni 4 cu 4 este un lucru minunat pentru mine si inteleg foarte bine mesajul ,insa trebuia sa continui si cu versetul 5 care expune o parte din '"Adevar"im discutia si subiectul nostru!Si pentru crestini lucrurile sint foarte complexe si greu de explicat pentru ca cei din jur sa le inteleaga!De ce?Fiinca vedem ca si partidele politice sint o gramada pentru a conduce, a ajunge la putere si intre ele se razboiesc si se confrunta ,in loc sa colaboreze ,fara sabotaje!Cam asa este situatia si in grupurile religioase ,indiferent de numire!Si atita timp chit fiecare tindem spre o cerinta doctrinala ,este greu sa se ajunga la numitor comun si sa se inteleaga mesajul din versetul 5 care stii ce tranzmite? Si stii ca acesta face rana sa usture pentru persoana fireasca?Uite ce expune;"5Căci noi nu ne propovăduim pe noi înşine, ci pe Domnul Hristos Isus. Noi sîntem robii voştri, pentru Isus."Vreau sa vad prin expunerea acestui verset ca ;cei care sint Lideri in grupurile religioase chind se expun in fata multimilor si in viata de zi cu zi "INFAPTUIESC"mesajul versetului!Si atunci pot sa confirm ca este omul,copilul lui Dumnezeu-Tatal.Pina atunci sint pretentii!Si este normal sa fie fiinca este scris si citeste cu atentie Matei 7 cu 21 la 29.Si atunci daca vei medita la cele scrise vei intelege!! Pe urma stimatul meu tu scrii;"Pe langa faptul de a fi un exemple de comportare morala,familiala,sociala(sa produca roadele spiritului sfant),sa anunte Regatul lui Dumnezeu."Stimatul meu cel ce ajunge sa fie un exemplu in comportarea familiala ,morala, sociala si nu ii este rushine de expunerea mesajului Scripturii, inseamna ca intelege mesajul si nu detine doar o pretentie!Insa cel care pretinde ca predica "Regatul lui Dumnezeu"si nu traieste viata de ucenic inseamna ca are o problema pe care trebuie sa o reglementeze si sa se califice pentru ucenicie!Nici un meseriash nu devine profesionist pina chind ishi termina scoala,doctoratul ,ishi face stagiatura si pe urma ajunge sa profeseze ca o persoana calificata profesionista!Exact asa este si pe parte spirituala!Analizeaza subiectul de "UCENICI AI LUI HRISTOS" si vei intelege!In implicarea acestei lucrari nu poti fi "AMATOR" ci profesionist in intregime!Si de ce o spun?Fiinca astfel se ajunge la ce domnul Isus spune in Matei 7 cu 21 la 29.O mare atentie pentru binele nostru!I-l avem de exemplu pe apostolul Pavel care chiar el ;ce explica in epistola catre Filipeni in capitolul 3?Sa luam bine aminte la acest mesaj al acestui capitol!Regatul este ridicat din momentul chind piatra este pusa sus si domnul Isus ajunge sa fie numit domn ,mintuitor si mijlocitor intre noi si Tatal!Toti sint indreptati spre acea Imparatie,Regat;Si daca nu crezi citeste Evrei capitolul 12!De atunci mereu se face invitatia si inca dinainte de expunerea acelui capitol ,dar se ia seama?Sau mai degraba ce se explica prin puterea religiei?Chiti doresc sa inteleaga mesajul invitatiei si conditiile de intrare in imparatie?Se intreaba cineva asemenea tinarului bogat?Intrebarea mereu este expusa si mereu este amintita pentru membrii ,dar Liderii expun exemplul?Multi Lideri chiar daca au pretentii si chiar afirma ca au lasat totul;eu afirm, scriu si dovedesc ce scriu ca au lasat totul pentru un fotoliu mai moale si conditii mai bune!!!Sint departe de indeplinirea poruncii lasata ucenicilor!Sint departe de viata ucenicilor!Ei sint serviti si nu "SLUJESC SI NICI NU SINT SLUJITORI.ALTII SINT PENTRU EI"A fost pentru cineva,mai exzista ,dar acei ce exzista sint asemenea ucenicilor si iau atitudinea apostolului Pavel si a celorlalti ucenici care staruiesc si propovaduiesc "CUVINTUL".Imi cer scuze pentru mesajul expus si pe care multi nu i-l inteleg .Este un mesaj adresat persoanelor ca ;simpaticului nostru "SILE"SI DIN DRAGOSTE SCRIU PENTRU A SE INTELEGE, CE INSEAMNA PUTERE DE UCENICIE ,ROLUL UCENICILOR SI ROLUL MULTIMILOR CARE AJUNG CREDINCIOSHI!EU IN PUTEREA MESAJULUI SCRIPTURAL ATIT POT SA TRANZMIT ;"Harul, îndurarea şi pacea să fie cu voi din partea lui Dumnezeu Tatăl, şi din partea Domnului Isus Hristos, Fiul Tatălui, în adevăr şi în dragoste!"Acest mesaj nu doresc doar sa fie citit ci sa aiba si implinire!!Stiu ca multi vor avea argumentari asupra celor scrise ,insa este un mesaj aparte la fel ca si intre doi electricieni care se cred meseriashi ,dar cunosc imparte ,exact ce au invatat ;unul stie doar automatizari si celalat cunoaste doar instalare de cablajuri si de retele de inalta tensiune!Si totushi amindoi sint cu autorizatie si calificare de electricieni ,dar greu sa ishi recunoasca capacitatile ,datorita experientei si locului de munca in care se gasesc!De multi se uita ca ;Cunoastem in parte si este scris ;"dacă în vreo privinţă sînteţi de altă părere, Dumnezeu vă va lumina şi în această privinţă.
    DACA ESTE SINCERITATE SI SA NU UITAM CE SE EXPLICA IN URMATORUL VERSET;

    16Dar în lucrurile în cari am ajuns de aceeaş părere, să umblăm la fel.
    ASA AR TREBUI SA SE INTIMPLE PENTRU CEI CARE ADERA LA "REGATUL,IMPARATIA DOMNULUI SI MINTUITORULUI NOSTRU ISUS HRISTOS!!!!Cu stima si respect pentru fiecare!


  • July 26, 2010, 10:04 am - sile

    @viorel chis
    Sa punem degetul pe rana:A avea mintea lui Cristos inseamna a fi alaturi de el in controversa iscata in gradina Eden.(vezi Genesa 3:15)El este samanta femeii,care va distruge capul sarpelui,adica pe satan.Deci exista 2 organizatii:Organizatia lui Dumnezeu,condusa de Cristos si Organizatia lui Satan.
    Cine inseala lumea cu invataturi false,pretins stiintifice si religioase?Isus spune:stapanitorul acestei lumi,satan.(vezi 2Cor.4:4)Care este solutia la problemele omenirii?Tot Isus spune:Regatul lui Dumnezeu.Ce trebuie sa faca adevaratii crestini?Pe langa faptul de a fi un exemple de comportare morala,familiala,sociala(sa produca roadele spiritului sfant),sa anunte Regatul lui Dumnezeu.Isus spune in Matei 24:14"Această veste bună despre regat va fi predicată pe tot pământul locuit ca mărturie pentru toate naţiunile. Şi atunci va veni sfârşitul"
    Ce va face regatul?Daniel 2:44 raspunde:"Şi, în zilele acestor regi, Dumnezeul cerului va ridica un regat care nu va fi nimicit niciodată. Regatul acesta nu va trece în stăpânirea altui popor. El va zdrobi şi va pune capăt tuturor acestor regate şi el însuşi va dăinui pe timp indefinit"
    Isus spune in Mat.24:22" Şi, dacă zilele acelea n-ar fi scurtate, nicio carne n-ar fi salvată, dar, de dragul celor aleşi, zilele acelea vor fi scurtate."
    Iata deci ca Dumnezeu va alege supravietuitorii marelui necaz!Si dupa aceste lucruri,se vor implini cuvintele "Cei blanzi vor mosteni pamantul si vor locui pe el pentru totdeauna"
    Sa ne intrebam asemenea tanarului bogat:ce trebuie sa fac ca sa mostenesc viata vesnica?


  • July 24, 2010, 5:38 pm - viorel chis

    Sile expune urmatorul mesaj din "1 Cor. 2:14-16"Dar omul fizic nu primeşte lucrurile spiritului lui Dumnezeu, căci pentru el sunt o nebunie, şi nu poate să le cunoască, fiindcă trebuie cercetate spiritualiceşte. Însă omul spiritual poate să cerceteze toate lucrurile, dar el însuşi nu poate fi cercetat de niciun om.Fiindcă „cine a ajuns să cunoască mintea lui Iehova, ca să-l înveţe“? Noi însă avem mintea lui Cristos."
    Acest mesaj in puterea spiritula are o mare valoare!Si daca acest mesaj ar putea fi inteles si de cei care cred mai putin esenta Scripturii ,lucrurile ar lua o alta cotitura in viata umana!Insa nu se pot intelege si mereu vor fi contradictii fiinca cel ce citeste mesajul descopera acest lucru.Si nu trebuie sa ne miram ca sint astfel de contradictii!Trist este ca atit persoana spirituala chit ceea fireasca trebuie sa traiasca in puterea morala si sociala fara ura cearta si dezbinare.De ce?Fiinca persoana spirituala prin cunostinta spirituala trebuie sa fie in "MINTEA LUI CRISTOS"Adica ce inseamna acest lucru?Eu in un comentariu pe care l-am postat intr-unul din subiecte am ridicat o intrebare si se vede ca a fost ignorat!acest lucru denota ceva mai ales de cei care se cred crestini!De ce ?Fiinca ei trebuie sa fie cei mai atenti in viata pe care o expun fata de cei din jur si trebuie sa fie un exemplu in conduita ,vorbire,slujire ,afectiune si traire!Cei ce ajung in "MINTEA LUI CHRISTOS " se cunosc dua roade si prea putin azi se doreste ca aceste roade sa fie cunoscute!De ce?fiinca eu stiu si cred ca sint persoane sincere care adera l-a o slujire si credinta adevarata ,insa sint blocati de anumiti lideri ce se gasesc in fruntea acestor grupuri religioase exact ca si in partidele politice si au pretentii doar.Din aceasta cauza se ajunge la manipulare,se ajunge la confuzie si muti se indeparta de mesajul Scripturii!Ei nu reushesc sa cunoasca mesjul Scripturii in intregime si puterea lui .M-ai mult ei vad ca foarte multe razboaie au fost create cum s-a scris pe aceasta putere religioaa,vad ca multi se expun foarte religiosi si in viata lor de afaceri inshala si atunci spune;Ce imi foloseste mie sa fiu religios?Sa nu uitam ca orice persoana are nevoie de parte spirituala !Si chiar daca este o persoana care neaga puterea partii spirituale ,el la un moment dat realizeaza ca are nevoie de ea si la un moment dat percepe la ce foloseste!Dar trist este ca in viata este o putere care mereu saboteaza si mereu omul pentru bine ,pentru succes din cauza acestei puteri trebuie sa lupte ,trebuie sa cerceteze !Si acest lucru se face in timp,perseverenta exact ca in ori ce domeniu profesional in care doresti sa detii succes!Toti si in domeniul profesional au succes la fel?Se poate explica cauza din care succesul nu este la fel?Sincer sa fiu ;se explica si se filozofeaza foarte mult ,dar adevarul nu este cunoscut si mereu va fi concurenta!Intre cei care intradevar sint in "MINTEA LUI HRISTOS"nu mai este concurenta care este intre cei care nu sint in acest principiu fiinca stiu ca sint madularele care cu totii formeaza un intreg!Ia luati aminte si la o corporatiune care detine un succes deplin ;vedeti din ce cauza detin succesu si prospera in afaceri si in puterea de exzistenta si expunere?Fiinca sint inglobati intr-un cod de legi bine definite si ori ce se intimpla ,nu divulga secretul principiului de functionare!in momentul chind una ,doua,trei ,sau mai multe persoane deja divulga secretul;Ce se intimpla?Sau chind astfel de persoane saboteaza ;la ce se ajunge?Deci si in sistemul universal se gasesc ;vrem nu vrem sa intelegem ;DOUA FORTZE;UNA POZITIVA SI UNA NEGATIVA ,CARE ACTIONEAZA ASURA UNOR PARTI DIN UNIVERS.Si atit filozofii,chit oammenii de stiinta stiu acest lucru ,insa sintem cu totii limitati in cunoastere!Totul se cunoaste in parte ;atit pe parte spirituala ,chit si pe parte stiintifica!Si acest "IMPARTE"este explicat si in STIINTA SI IN SCRIPTURA!IAR LA MINTEA LUI HRISTOS SE POATE AJUNGE PRIN NEGAREA EULUI PERSONAL CARE REPREZINTA PUTEREA FIRII !Si puterea firii mereu lupta impotriva puterii DUHULUI SFINT!IATA DECI DE CE SINT DIFERENTIERI SI PROBLEME.Problema mare este ca cei care se cred crestini trebuie sa exziste prin puterea DUHULUI SFINT si Nicidecum prin puterea FIRII.Se intimpla acest lucru? Eu in experienta vietii mele am expermentat multe si prea putine realitati am intilnit atit la oamenii de stiinta chit si la ceilalti !Si concluzia?Sa fim balansati si in cunostintele pe care le traim; este sa ne agreiem unii pe altii ,sa traim in pace unii cu altii,in ceea ce trebuie sa colaboram sa stim sa comunicam si sa nu ne facem rau unii la altii fiinca este scris;"Ce voiţi să vă facă vouă oamenii, faceţi-le şi voi la fel."


  • July 24, 2010, 1:08 pm - lica

    @Viorel: dupa cum accentua si adi, ideea ca viata a apaut prin evolutie este falsa. Aparitia vietii este un eveniment unic, sau o serie de evenimente unice. O data ce a aparut viata, selectia naturala se poate desfasura ajungand in timp la organisme coplexe.

    Studierea aparitiei vietii este foarte dificila pt ca probabilitatea crearii unei molecule de ADN sau ARN este intr-adevar foarte mica, dar nu statistic improbabila. Trebuie sa punem problema in contextul prezentei noastre intr-un univers aproape inimaginabil de mare si in contextul varstei de miliarde de ani a Pamantului. Dupa cum spunea si Dawkins in "The blind watchmaker" se estimeaza ca sunt intre 1 si 30 de miliarde de planete in galaxia noastra si cam 100 de miliarde de galaxii in univers. Cu prudenta, putem estima ca in univers sunt cam un miliard de miliarde de planete. Sa zicem ca aparitia spontana a unei molecule asemanatoare cu ADN-ul sau ARN-ul este atat de improbabila incat sa fie de 1 la 1 miliard de planete. Chiar si cu sanse atat de mici viata tot ar fi aparut pe un miliard de planete!

    De ce trebuie sa cautam o fiinta suprema care ne asculta, intelege si ne asteapta dincolo pt a a da sens vietii noastre pe pamant? Oare realizarea ca asa cum nu am existat pe vremea dinozaurilor nu vom exista nici peste, sa zicem, 100 de ani nu este suficienta pt a pretui fiecare minut petrecut in prezent? De fapt, putem argumenta ca nu vom muri nicodata pt ca moleculele care fac parte din corpul nostru se vor intoarce intr-un fel sau altul in ciclul natural al planetei.


  • July 24, 2010, 9:00 am - sile

    @alrisha
    Am citit mult si am cercetat mult până m-am oprit la Dumnezeul bibliei,cum spui tu.Din biblie am înţeles adevarul care m-a eliberat de minciună,superstiţie,ignorantă,neştiinţă si chiar de frica de moarte,dandu-mi o speranta sigura de viitor.
    Dacă este să aleg între învăţăturile oamenilor şi ale lui Dumnezeu,cu siguranţă,le aleg pe ale lui Dumnezeu,fiind mult mai de încredere,de fapt,sigure.
    Aceste lucruri le înţelege doar omul spiritual.
    1 Cor. 2:14-16"Dar omul fizic nu primeşte lucrurile spiritului lui Dumnezeu, căci pentru el sunt o nebunie, şi nu poate să le cunoască, fiindcă trebuie cercetate spiritualiceşte. Însă omul spiritual poate să cerceteze toate lucrurile, dar el însuşi nu poate fi cercetat de niciun om.Fiindcă „cine a ajuns să cunoască mintea lui Iehova, ca să-l înveţe“? Noi însă avem mintea lui Cristos."
    Romani 1:22,23"Deşi spun că sunt înţelepţi, au înnebunit şi au schimbat gloria Dumnezeului nepieritor în ceva ce seamănă cu chipul omului pieritor, al păsărilor, al patrupedelor şi al târâtoarelor."


  • July 24, 2010, 7:39 am - alrisha

    @sile !
    Am mai spus-o,folosesti agumente puerile.
    Daca ai avea o minima cultura arheologica,ti-ai da seama ca ce sustii tu e o ineptie!
    Ti-as recomanda sa citesti ENUMA ELISH,dar nu cred ca vei intelege ceva,pentru ce mintea ta nu e deschisa si catre alta varianta decat dumnezeul biblic.Ti-as mai recomanda si ,,ENIGMELE MITURILOR ASTRALE de Viktor Kernbach,sau A-12-A PLANETA de Sitchin sau PROGRAMUL TERRA de Toni Victor Moldovan.Pentru a face o disertatie intr-un subiect atat de controversat, trebuie sa ai o cultura mai cuprinzatoare.


  • July 24, 2010, 1:12 am - nin

    Eliminarea fricii,durerii,suferintei,scrie un credincios,ca si cind ei ar fi reusit rezolvarea acestor probleme... Niste studii facute inSUA au aratat ceva de genul ca, in rindul credinciosilor (si faceau referire la cele doua partide ale lor) nr.crimelor dar si al violentelor de orice fel,este mult mai mare ca la restul.Atunci ma intreb- la ce bun toata chestia asta?


  • July 23, 2010, 10:14 pm - viorel

    @cristi

    Da, ai dreptate, raspunsul nu este unul prea simplu in problema suferintei. Poate m-am exprimat gresit. Ideea este ca daca exista Dumnezeu, te poti folosi de suferinta ca si de o "scoala a vietii", pentru a fi pregatit pentru viata vesnica. Daca esti sigur ca nu exista nimic, atunci intr-adevar.... suferim fara finalitate. Depinde din ce unghi privesti.


  • July 23, 2010, 5:14 pm - cristi

    @viorel. Spui ca "De ce exista in lume nenorociri? Simplu. Pentru ca aceasta lume nu e ultimul nostru scop, aici suntem doar in trecere, cum s-ar spune participam "la scoala vietii"." Nu cred ca e asa de simplu. In felul acesta tu incerci sa justifici rational suferinta, iar adevarul cine stie care e? poate ca suferinta este o caracteristica a existentei cum este materia sau spatiul, pur si simplu... Suferim pentru ca suferim, fara nici un fel de finalitate, dupa cum existam pentru ca existam... Nu mi se pare simplu raspunsul la intrebarea suferintei, mi se pare asa de fundamental ca mi se ridica parul maciuca in cap...


  • July 23, 2010, 1:05 pm - 01135

    @Sile, a "n"-a oara deduci prost. Io nu vreau sa ies in evidenta. Oricum, istoria nu va scrie nimic despre mine. Io doar iti repet ca esti foarte limitat in argumentatie iar despre ratiune nu poate fi vorba ca acelasi lucru il repeti la nesfarsit.
    In rest, de acord cu Adi si Viorel.


  • July 23, 2010, 12:54 pm - viorel

    @adi

    Ai dreptate. Bine gandit. In plus, chiar daca s-ar demonstra fara echivoc ca viata a aparut prin evolutie, asta tot n-ar infirma existenta lui Dumnezeu. Dumnezeu exista nu pentru a ne explica noua lumea, ci exista prin Sine si pentru Sine. Iar pe noi ne-a creat pur si simplu din iubire, si ca sa fim partasi la iubirea Lui. Daca vrem sa stim cum e lumea, putem apela la stiinta si nu la credinta. La credinta apelam atunci cand dorim sa aflam scopul nostru pe pamant.
    De ce exista in lume nenorociri? Simplu. Pentru ca aceasta lume nu e ultimul nostru scop, aici suntem doar in trecere, cum s-ar spune participam "la scoala vietii". De aceea consider ca toti cei care cred ca nu exista Dumnezeu doar pentru ca exista multa suferinta in lume (precum R. Dawkins) se inseala...


  • July 23, 2010, 9:52 am - adi

    Aparitia vietii si evolutia sunt doua lucruri distincte. De prima se ocupa abiogeneza, din cate stiu (si pana acum se pare ca nu o face prea bine). Nu sunt adeptul teoriei evolutiei (probabil si din cauza faptului ca nu am studiat-o suficient), dar nu prea inteleg de ce evolutionismul ar exclude in mod automat creationismul. In Biblie Dumnezeu spune "Sa dea Pamantul din sine verdeata", nu spune ca Dumnezeu s-a apucat sa combine in vreun laborator secret diferite substante. Daca exista un astfel de laborator, acesta e Universul. Creatia biblica este "prin Cuvant" (ex. "Fiat lux!"), iar Cuvantul e similar cu informatia, eventual "legile" naturii. Faptul ca s-ar descoperi viata (inteligenta sau nu)in alte locuri din Univers nu cred ca ar contrazice Biblia, care vorbeste de "lumi nevazute" aflate "in ceruri".


  • July 23, 2010, 9:40 am - sile

    1.Nu-mi permite spatiul pentru a aduce argumente in sustinerea planului divin.Trebuie sa ai ratiune pentru a le percepe,nu prejudecati.
    2."Un alt argument al Universului fara scop pare sa il ofere si natura:

    o larga raspandire a suferintei, fricii si durerii, precum si tragediile fara sens, sau ratiune par sa arate ca nu exista plan,scop, rau si bine."
    Tocmai asta este!Dumnezeu are in scopul sau rezolvarea acestor probleme:inlaturarea suferintei,a fricii,a durerii si chiar a mortii.Inca de acum suntem invatati de Dumnezeu ce e rau si ce e bine.
    Oamenii privesc aceasta problema din perspectiva "momentului".
    Creatorul este Dumnezeul unui scop.
    3.Cele 6 zile de creare se refera la pregatirea pamantului pentru popularea lui cu oameni,nu la crearea universului.O citire atenta a primelor capitole din Biblie ne edifica.
    4.Degeaba citim mii de carti(poate de...tarot)daca nu intelegem interdependenta dintre toate formele de viata de pe planeta.
    Unii folosesc 2 metode pentru a se scoate in evidenta:
    -se lauda cu cultura lor,cu stiinta lor si cu capacitatile lor
    -ii apasa pe altii prin jigniri
    Ce se poate spune despre caracterul acestora?


  • July 23, 2010, 12:13 am - 2010

    pt.sile:in oceane sa gasit viata la o adancime de 6000m unde nu ajunge nici o raza de soare, unde este foarte frig si presiune mare.si exemplele pot continua,viata exista in cele mai toxice locuri de pe platena noastra,numai de cativa ani sau descoperit anumite chestii.asa ar putea exista viata(nu inteligenta)pe satelitul lui saturn (TITAN)sau a lui jupiter(EUROPA).daca se descopera acolo viata(MICRO ORGANISME in urmatorii 5 ani) putem fii sigurii ca universul e plin de viata.in ce "hal" avanseaza tehnica(telescoape tot mai puternice),ramane numai o chestiune de timp pana vom descoperii al doilea "pamant".ne trebuie doar o planeta care se afla in "habitable zone"(asa cum e pamantul).in univers sunt miliarde de stele care au planete....


  • July 22, 2010, 10:01 pm - B5AD6

    Interpretarea ta este lipsita de toate informatiile si putin spus puerila. Exista fiinte care traiesc in medii pe care le-am crezut imposibile sustinerii vietii asa cum o stim. Deci mai citeste si dupa aia trage "concluzii logice"! Esti indoctrinat rau de tot SILE! 99% din ADN-ul tau este similar cu al unei maimute. E greu sa accepti asta?


  • July 22, 2010, 9:51 pm - sile

    Interesante constatarile oamenilor de stiinta!Mai spun si eu cateva:daca distanta de la pamant la soare ar fi mai mare,datorita temperaturilor scazute nu ar fi posibila viata;daca ar fi mai mica,nu ar fi posibila viata datorita temperaturilor ridicate.Daca ar fi mai mult oxigen in atmosfera,s-ar produce incendii devastatoare care n-ar putea fi stinse;daca ar fi mai putin oxigen,viata nu ar fi posibila.Daca apa nu ar avea proprietatea speciala de a se dilata de la +4 grade in jos,nu ar fi viata pe pamant....
    Singura interpretare logica a acestor constatari este ca exista un proiectant inteligent-Dumnezeu.
    Sa nu uitam:cunostinta stiintifica este o reflectare a gandirii creierului uman,conceput de Dumnezeu.


  • July 22, 2010, 9:50 pm - sile

    Interesante constatarile oamenilor de stiinta!Mai spun si eu cateva:daca distanta de la pamant la soare ar fi mai mare,datorita temperaturilor scazute nu ar fi posibila viata;daca ar fi mai mica,nu ar fi posibila viata datorita temperaturilor ridicate.Daca ar fi mai mult oxigen in atmosfera,s-ar produce incendii devastatoare care n-ar putea fi stinse;daca ar fi mai putin oxigen,viata nu ar fi posibila.Daca apa nu ar avea proprietatea speciala de a se dilata de la +4 grade in jos,nu ar fi viata pe pamant....
    Singura interpretare logica a acestor constatari este ca exista un proiectant inteligent-Dumnezeu.
    Sa nu uitam:cunostinta stiintifica este o reflectare a gandirii creierului uman,conceput de Dumnezeu.


  • July 22, 2010, 8:22 pm - CC2E9

    Abel, religia este o formă de explicare a lumii, în condiţiile lipsei unei cunoaşteri ştiinţifice.
    Deci, insusi prin definitie nici nu e necesar sa se intalneasca. Ramane insa o intrebare fundamentala in stiinta. De ce a aparut Universul? Pana stiinta ofera un raspuns, multi o sa caute explicatia in dogme religioase, si dupa raspuns....tot acolo vor cauta explicatia. Negarea face parte din natura umana si nu cred ca se va schimba ceva prea curand.


  • July 22, 2010, 4:03 pm - Abel Cavaşi

    Ştiinţa adevărată nu întâlneşte niciodată religia. Ştiinţa adevărată nu are nevoie de religie ca să explice realitatea. Ştiinţa adevărată poate explica şi cum a apărut Universul, fără să apeleze la niciun creator. Dacă nu suntem în posesia Ştiinţei adevărate, asta nu înseamnă să confundăm Ştiinţa adevărată cu Ştiinţa actuală.


  • July 22, 2010, 11:11 am - nin

    Se pare ca orice am face noi oamenii pe pamint nu scapam de de consecintele proverbului:"Inteligenta pe suprafata pamintului ,ramine constanta,dar nr. populatiei este in crestere continua"


  • July 22, 2010, 7:41 am - viorel chis

    INTERESANT SUBIECT ,INSA EL POATE FI COMPESAT CU CEL DE LA PAGINA ;
    http://www.crestinortodox.ro/sanatate-stiinta/stiinta-religie-complementaritate-opozitie-72658.html
    "Stiinta si religie complementaritate sau opozitie"